Zgodnie z najnowszymi informacjami przekazanymi przez PKP PLK, ogromna maszyna do drążenia tuneli o nazwie TBM Katarzyna ponownie ruszyła do akcji po dokonaniu niezbędnych wzmocnień terenu w rejonie ulicy Mielczarskiego. Celem operacji jest stworzenie podziemnej trasy kolejowej, która połączy stacje Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Żabieniec, co znacznie ułatwi podróżowanie pociągami we wszystkich kierunkach.
Plan inwestycyjny przewiduje, że potężne urządzenie TBM rozpocznie swoją pracę od przystanku Łódź Polesie. Po przebiciu betonowej przegrody podziemnej stacji, maszyna zostanie chwilowo zatrzymana, aby wymienić elementy głowicy skrawającej na takie, które są przystosowane do pracy w specyficznym gruncie. Kolejnym krokiem będzie drążenie pod pierwszymi budynkami znajdującymi się przy ulicy Mielczarskiego, gdzie wcześniej wykonano umocnienia terenu.
Podczas następnego etapu prac, po wybudowaniu ponad 100 metrowego odcinka tunelu, TBM Katarzyna zostanie zatrzymana w specjalnie przygotowanej podziemnej komorze serwisowej położonej w rejonie ulicy Legionów. W tym czasie będą realizowane dalsze prace przygotowawcze, m.in. ustalanie dokładnego miejsca położenia szachtów, ich liczby oraz zdobywanie koniecznych pozwoleń i zgód na ich budowę. Nieuniknione jest również tymczasowe zamknięcie niektórych ulic i chodników.
Konieczne są również prace polegające na wzmocnieniu gruntu pod kilkudziesięcioma nieruchomościami znajdującymi się na trasie tunelu i będącymi w złym stanie technicznym. Proces ten obejmuje budowę szachtów oraz realizację tzw. iniekcji kompensacyjnych – techniki polegającej na wtłaczaniu cementowego spoiwa do podłoża w celu wypełnienia pustek, umacniania i stabilizowania podłoża oraz minimalizowania wpływu procesu drążenia na budynki.
Ta ambitna inwestycja jest kontynuacją prac związanych z modernizacją dworca Łódź Fabryczna. Dzięki budowie tunelu, powstanie możliwość transformacji tej lokalizacji z dworca końcowego na stację przelotową.