Łódzki Rower Publiczny, zgodnie z danymi zebranymi po pierwszym miesiącu od rozpoczęcia swojej działalności, cieszył się znacznym zainteresowaniem mieszkańców miasta. Wartość ta wynosiła ponad 52 tysiące wypożyczeń, co jest dość imponującym liczbą. Mimo to, koszt jednego kursu dla podatników łódzkich wyniósł niemal 18 złote w kwietniu. Nie mniej jednak przewidywania na maj są dużo korzystniejsze.
Łódzki system rowerowy, uruchomiony 2 kwietnia 2024 roku, składał się z 1,2 tys. rowerów i zanotował dokładnie 52 076 wypożyczeń w ciągu pierwszego miesiąca działania. Użytkownicy spędzili na rowerach łącznie 863 560 minut, czyli ponad 14 tysięcy godzin. Oznacza to, że każdy rower był używany średnio przez godzinę i 10 minut.
Najbardziej aktywny użytkownik systemu poświęcił na jazdę rowerem przez cały miesiąc ponad 26,5 godziny, co przekłada się na prawie godzinę dziennie. Jeśli chodzi o liczby wypożyczeń wśród systemów rowerowych prowadzonych przez Nextbike Polska, Łódź plasuje się na czwartym miejscu, tuż po Warszawie, Wrocławiu i Katowicach.
Warto zauważyć, że ilość wypożyczeń mogła ulec wpływowi zmiennej pogody w kwietniu. Maj wydaje się obiecujący – podczas majówki łodzianie zrealizowali 14 tysięcy wypożyczeń.
Ponad 52 tysiące wypożyczeń to wynik dwukrotnie większy niż na początku sezonu rok wcześniej. W kwietniu 2023 roku firma Homeport Polska, która obsługiwała wtedy Łódzki Rower Publiczny, odnotowała jedynie 24 tysiące wypożyczeń, mimo że system był nieco większy i liczył 1,5 tysiąca jednośladów.
Z daleka jednak do rekordu z pierwszego systemu firmy Nextbike z 2016 roku. Wtedy liczba wypożyczeń wyniosła aż 363 tysiące, pomimo że system opierał się na tylko tysiącu rowerów. Może to być wynikiem faktu, że publiczny rower był wtedy nowością oraz tego, że dane dotyczą ciepłego maja – system rowerowy został uruchomiony dopiero 30 kwietnia 2016 roku.
Obecny model Łódzkiego Roweru Publicznego jest zaplanowany na jeden sezon i ma na celu odpowiedź na pytanie, czy łodzianie są zainteresowani taką formą transportu i czy jest ona ekonomicznie opłacalna. Całościowy koszt 1,2 tysiąca rowerów wynosi 7,3 miliona złotych przez osiem miesięcy, co przekłada się na 938 tysięcy złotych miesięcznie. Oznacza to, że jeden kurs użytkownika kosztuje średnio 18 złote. To dużo, ale mniej niż w przypadku systemu Rowerowe Łódzkie, który w grudniu 2018 roku kosztował ZDiT średnio prawie… 60 złote przy znacznie niższym poziomie cen. Ostateczne wnioski można będzie sformułować po analizie zainteresowania mieszkańców Łodzi tym rozwiązaniem podczas letnich miesięcy.