Rynek e-commerce w Polsce – jak zwiększyć swoją sprzedaż w jednym kroku?

Do niedawna pozycja stacjonarnej sprzedaży towarów i usług zdawała się być niezagrożona. Obecnie jest jednak zgoła inaczej – rynek e-handlu rośnie z roku na rok, a w wielu branżach znacznie przewyższył już sprzedaż w punktach obsługi bezpośredniej i nie zanosi się na spowolnienie tego trendu. Cały świat, w tym także Polacy, doceniają szereg możliwości, które daje jedynie internet, dzięki czemu nawet najwięksi sceptycy przerzucili się na dokonywanie zakupów w internecie. Nie oznacza to jednak, że jest to rozwiązanie pozbawione wad. Ze strony klienta wadą jest czas oczekiwania na produkt, a ze strony przedsiębiorcy ogromna wręcz konkurencja. W celu nawiązania z nią wyrównanej walki warto zastosować przynajmniej kilka z wielu działań marketingowych rozpowszechnionych w sieci.

Rynek e-commerce umacnia się z roku na rok

Parę lat temu nie można było przypuszczać, że rynek e-handlu (e-commerce) aż tak zwiększy swój udział w Polskiej i światowej gospodarce, fakt ten jednak nie powinien dziwić. Klienci doceniają przede wszystkim:

  • komfort, który wynika np. z możliwości dokonania zakupu z fotela we własnym domu;
  • brak potrzeby oczekiwania w kolejkach i jazdy w korkach;
  • zdecydowanie niższą cenę zakupu, która wynika między innymi z niskich kosztów prowadzenia działalności, a tym samym także niższej ostatecznej marży;
  • wysokie bezpieczeństwo ze względu na wiele prawnych możliwości wygrania z nieuczciwym sprzedającym;
  • możliwość zakupu artykułów niszowych, których nie da się znaleźć w sklepach stacjonarnych;
  • i wiele innych.

Również przedsiębiorcy zauważają w rynku e-commerce swoją szansę na znacznie wyższe zyski. Wśród atutów e-handlu z perspektywy właściciela witryny warto wymienić:

  • możliwość sprzedaży towaru i usług na cały kraj;
  • większe zyski wynikające z ogólnokrajowej działalności – i to pomimo nieco niższej marży;
  • możliwość otwarcia własnej działalności w sieci bez ponoszenia dużych kosztów początkowych, np. na zatrudnienie pracowników do obsługi stacjonarnej czy wynajmu lokalu i powierzchni sklepowej bądź użytkowej;
  • niskie koszty bieżące;
  • ogromne możliwości dalszego rozwoju.

Najpopularniejsze działania marketingowe w sieci

Aby zaistnieć w sieci należy zadbać o odpowiednią widoczność witryny dla internauty. W przeciwieństwie do standardowej sprzedaży stacjonarnej, klient nie jest w stanie trafić na naszą stronę „z ulicy”, należy bowiem wpisać adres naszej strony lub kliknąć w link, który do niej prowadzi. Co to oznacza? Że należy dbać o rozpoznawalność swojej strony.

Absolutną podstawą jest pozycjonowanie. Proces ten prowadzi do podwyższenia pozycji wybranej witryny WWW w listingu, czyli wynikach wyszukiwania Google (SERP – Search Engine Results Page). Z wyszukiwarki pochodzi z reguły najlepszy i najlepiej konwertujący ruch, który generuje dużą sprzedaż mimo stosunkowo niewielkich nakładów finansowych przedsiębiorcy. Pozycjonowanie w Łodzi oraz w innych polskich miastach jest absolutną podstawą i wie o tym coraz więcej przedsiębiorców działających w sieci.

Dobrze sprawdza się także reklama w mediach społecznościowych, która dociera do wybranej przez przedsiębiorcę wąskiej grupy docelowej, dzięki czemu generuje zazwyczaj wartościowy ruch o dobrym współczynniku konwersji. Zaletą jest także koszt rozliczany przeważnie w formie CPC – Cost Per Click, dlatego płacimy wyłącznie za przeklik na naszą witrynę.

Znakomitym pomysłem jest również reklama Google Ads, która stanowi pewien substytut pozycjonowania z tą jednak wadą, że jest płatny. W przypadku pozycjonowania nasza witryna będzie generowała ruch organiczny, czyli darmowy, podczas gdy kliknięcie w link znajdujący się na samej górze listingu Google generuje z góry ustalony koszt, który może mocno obciążać budżet firmy, jeśli nie cechuje się zbyt dobrą konwersją.